Mar 01 2010

Itil: Gemensamma begrepp och definitioner var det

Publicerad av at 17:51 under Bloggar,Böcker

Ett argument för en del gällande ITIL® och certifieringsutbildningarna är att få gemensamma begrepp och definitioner – för att tala samma språk. Men faktum är att när man läser böckerna så är det inte konsekvent i användandet av varken termer eller definitioner.

Det har annonserats om en uppdatering av senaste ITIL® litteraturen och positivt att ett av syftena är att:

Standardize the use of glossary definitions within the five titles. Ensure that the explanations in the text align with those in the glossary.

Källa: Scope and development plan ITIL® v3 update

Bra att det nu framgår att argumentet: ”ITIL ger gemensamt språk och man ska förstå varandra internt och sina leverantörer/kunder” inte håller. Det är inte så enkelt ens om det i böckerna hade varit konsekvent användande av begrepp och definitioner.

Angelica Haverblad

Senast publicerat: Hur var det nu med säkerheten på smarta telefoner?

Kommentarer inaktiverade för Hur var det nu med säkerheten på smarta telefoner?

2662